Stilletjes gaan er per 1 januari 2015 een aantal fiscale maatregelen in die minder prettig zijn voor partijen die actief zijn op de vastgoedmarkt. Een van de crisismaatregelen was het verlengen van de termijn voor teruggave van overdrachtsbelasting bij doorverkoop van een woning of een bedrijfspand. Per 1 januari 2015 gaat deze termijn weer terug van drie jaar naar zes maanden. De overheid denkt dat de vastgoedmarkt weer zonder dergelijke stimuleringsmaatregelen kan.
De regeling ziet er nu nog als volgt uit: Als u voor 1 januari 2015 een woning, een bedrijfspand of een stuk grond koopt en u besluit om welke reden ook om het verkregen bezit weer door te verkopen, dan kunt u de door u betaalde overdrachtsbelasting (2% over de koopsom bij een woning en 6% bij een bedrijfspand) terugvragen bij de volgende eigenaar/koper. De termijn waarbinnen mag worden doorverkocht is nu nog drie jaar. Deze maatregel was bedoeld voor mensen die een nieuw huis gekocht hebben maar het oude huis maar niet verkocht krijgen. Deze groep heeft nog drie jaar de tijd om de nieuwe woning weer te koop te zetten en de betaalde overdrachtsbelasting weer terug te krijgen.
Deze regeling is/was ook erg interessant voor partijen die handelen in vastgoed of die een pand op de veiling gekocht hebben. Als er binnen drie jaar een nieuwe koper wordt gevonden dan komt de eerder betaalde overdrachtsbelasting weer terug. Dit is vaak net het verschil tussen winst of verlies op een transactie.
Per 1 januari 2015 gaat de hiervoor bedoelde termijn weer terug naar zes maanden. Mogelijk speelt u met de gedachte om op korte of middellange termijn vastgoed (een woning of bedrijfsobject) te kopen. Het kan dan verstandig zijn om de transactie nog dit jaar te doen om de doorverkooptermijn van drie jaar te behouden. Zes maanden is erg kort, zeker als u een pand in slechte staat koopt en dit wilt (laten) opknappen om weer met wat winst door te verkopen.
U krijgt de betaalde overdrachtsbelasting niet vanzelf terug, hiervoor moeten in de akte van levering diverse bepalingen worden opgenomen en moet er een fiscale som worden gemaakt.
Het notariaat is de specialist op het gebied van overdrachtsbelasting en is ook verantwoordelijk voor het doen van de juiste opgave naar de fiscus toe. Juist in het voortraject moeten er zaken goed geregeld worden. Zo moet bijvoorbeeld in de voorlopige koopakte een clausule worden opgenomen waaruit blijkt dat het voordeel van het niet nogmaals hoeven afdragen van overdrachtsbelasting ten gunste van de verkoper komt. Staat deze clausule niet in de koopovereenkomst dan heeft de verkoper pech en is deze zijn geld kwijt.
Heeft u plannen voor de aankoop van vastgoed, neem dan in een zo vroeg mogelijk stadium contact met ons op zodat wij u kunnen helpen om een en ander in de juiste fiscale banen te leiden.